mediawijsheid

Europese prijs voor educatieve game MediaMasters

De internationale Evensprijs voor Media-educatie is gewonnen door de Nederlandse serious game MediaMasters. De tweejaarlijkse prijs wordt toegekend aan het meest succesvolle Europese initiatief dat kinderen van 9-16 jaar verantwoordelijk en constructief met social media leert omgaan. De prijs is gisteren overhandigd aan Mary Berkhout, programmamanager van Mediawijzer.net, tijdens het Media Meets Literacy event in Warschau, Polen. Het interactieve spel MediaMasters leert jaarlijks tienduizenden kinderen in groep 7 en 8 van de basisschool om kritisch en bewust met (social) media om te gaan. Volgens de jury is MediaMasters [quote]. In 2014 deden ruim 80.000 kinderen mee aan MediaMasters.

MediaMasters is een initiatief van mediawijsheid-expertisecentrum Mediawijzer.net in samenwerking met omroeporganisatie NTR, gameontwikkelaar Flavour, Bleck Media en communicatiebureau De Issuemakers.

Spelenderwijs leren

Met MediaMasters leren kinderen spelenderwijs over het eigen online gedrag en bewijzen ze hoe mediawijs ze zijn. Ze maken kennis met de mogelijkheden die media bieden en leren er kritisch mee om te gaan. Met MediaMasters wil Mediawijzer.net alle leerlingen in groep 7/8 een basisniveau mediawijsheid meegeven.

MediaMasters wordt jaarlijks gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid in november, gedurende één uur per dag op vijf schooldagen. Elke speldag start met een korte video-aflevering op het digibord. De afleveringen nemen leerlingen mee in een spannend verhaal en behandelen diverse mediawijsheid thema’s. Na de aflevering gaan de leerlingen zowel in de klas als thuis aan de slag met de MediaMissies. Tijdens deze uitdagende opdrachten moeten kinderen overleggen, samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en nemen zij het eigen mediagedrag onder de loep. Zo worden zij met én van elkaar mediawijzer. Aan het eind van de week krijgen alle deelnemers een diploma.

Kijk voor meer informatie op www.mediamasters.nl.

Over de Evensprijs voor Media-educatie

De Evensprijs voor Media-educatie wordt tweejaarlijks uitgereikt door de Evens Foundation. Deze internationale stichting richt zich op het bevorderen van harmonieus samenleven in Europa. Het doel van deze prijs is om initiatieven te ondersteunen die bijdragen tot de vorming van kinderen en adolescenten (tussen 9 en 16 jaar), specifiek in het doordachter, constructiever en ethischer benaderen van sociale media. Het prijzengeld van in totaal €40.000 wordt toegekend en verdeeld door een externe jury van internationale experten en de Evens Foundation. Naast de Evensprijs voor Media-Educatie kent de organisatie ook prijzen toe voor Vredeseducatie, Europese Jorunalistiek, Kunst en Wetenschap.http://www.evensfoundation.be 

Media

Bekijk voor video-materiaal de trailer van MediaMasters 2015

Deel dit bericht

Stuur door als e-mail

Aan:

Van:

Anti-spam: hoeveel is 3 en 5 opgeteld? (getal ipv woord invoeren)

Contact

Laatste persberichten

Logo's

Laatste onderzoeken

Experts

  • Mary Berkhout (Programmamanager Mediawijzer.net)

    Prof. dr. Peter Nikken (Nederlands Jeugdinstituut)

    Prof. dr. Patti Valkenburg (Universiteit van Amsterdam)

    Remco Pijpers (Stichting Mijn Kind Online)

    Justine Pardoen (Bureau Jeugd en Media)

    Voor interviewverzoeken of vragen aan bovengenoemde mediawijsheid-experts, neem contact op met
    Maarten Spaans of
    06-41 823 800/ 020 – 3455 088

Relevante websites