mediawijsheid

Inschrijving MediaMasters 2016 geopend: wie wordt de meest mediawijze klas van Nederland?

PERSBERICHT: Inschrijving MediaMasters 2016 geopend: wie wordt de meest mediawijze klas van Nederland?

Vanaf vandaag kunnen Nederlandse basisscholen zich weer inschrijven voor MediaMasters, het grootste project op het gebied van mediawijsheid voor groep 7 en 8 in Nederland.  MediaMasters is een online game die in de klas en thuis wordt gespeeld. Spelenderwijs leren de leerlingen meer over de kansen en de gevaren die media bieden. Vorig jaar schreven 100.000 leerlingen zich in. De klas die de game het beste volbrengt en de meeste punten scoort, mag zich de meest mediawijze klas van Nederland noemen.

Mediawijsheid wordt steeds belangrijker

Of we het nu hebben over tv, internet, apps, games en smartphones: media zijn overal en iedereen maakt er gebruik van. MediaMasters leert kinderen, ouders en leerkrachten meer over sociale media, informatievaardigheden, programmeren, cyberpesten, vloggen en online samenwerken. De leerlingen moeten met elkaar laten zien welke mediavaardigheden zij in huis hebben om de game tot een goed einde te brengen. Deelname aan MediaMasters is gratis.

Mary Berkhout, programmamanager van Mediawijzer.net: Voor dit jaar hopen we nóg meer kinderen te bereiken met MediaMasters en ze de kansen van media te laten ervaren. Ze zullen goed op moeten letten, een kritische blik nodig hebben en natuurlijk zelf aan de slag gaan met media.

Hoe werkt MediaMasters?

MediaMasters wordt gespeeld gedurende één uur per dag op vijf schooldagen. Elke speldag start met een korte aflevering op het digibord. Leerlingen worden  vijf dagen lang uitgedaagd om de hoofdrolspelers te helpen. Hiervoor moeten zij in de klas en thuis zogeheten MediaMissies volbrengen. Dit zijn vragen en opdrachten die te maken hebben met thema’s op het gebied van mediawijsheid die worden aangeleverd door de netwerkpartners van Mediawijzer.net. Tijdens deze opdrachten moeten leerlingen overleggen, samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en het eigen mediagedrag onder de loep nemen. Zo worden zij met én van elkaar mediawijzer.

Leerkracht Judith Meijer was met haar groep 7/8 van OBS Panta Rhei in Zeewolde vorig jaar de meest mediawijze klas van Nederland: “De kinderen hebben veel geleerd en zijn zich een stuk bewuster geworden van wat online kan en mag. Het was leuk om te zien dat zij met elkaar en hun ouders gingen praten over mediawijze thema’s. Ze hebben nu door dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze maken, maar ook dat ze zeggenschap hebben over foto’s die online worden gezet waar zij zelf op staan. Zelfs als hun vader of moeder dit online zet. Het is eigenlijk niet normaal dat je ongevraagd foto’s van elkaar op Facebook zet.”

Nieuw: een heel jaar MediaMasters

Nieuw dit jaar is de MediaMasters Club. Een klas die lid is van de MediaMasters Club heeft het gehele schooljaar toegang tot extra opdrachten en MediaMissies. Op deze manier wordt elke twee maanden laagdrempelig een vervolg gegeven aan de thema’s die spelen in MediaMasters. Kijk op www.mediamasters.nl/club voor meer informatie.

Sneak preview van MediaMasters 2016

De 12-jarige Selma is een echte mediamaker! Zij en haar vrienden vloggen, facetimen, gamen en programmeren er op los. Maar dan gaat het mis in de winkel van haar vader. Ze hebben alle kennis over mediawijsheid nodig om dit op te lossen. Zal het uw klas lukken om Selma en de winkel van haar vader te redden?

Week van de Mediawijsheid

MediaMasters wordt gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid. Dit jaar vindt deze plaats van 18 t/m 25 november 2016, het thema luidt:  ‘Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed?’. Tijdens deze week wordt stilgestaan hoe beïnvloeding werkt in onze wereld vol media. Kijk voor meer informatie opwww.weekvandemediawijsheid.nl.

Deel dit bericht

Stuur door als e-mail

Aan:

Van:

Anti-spam: hoeveel is 3 en 5 opgeteld? (getal ipv woord invoeren)

Contact

Laatste persberichten

Logo's

Laatste onderzoeken

Experts

  • Mary Berkhout (Programmamanager Mediawijzer.net)

    Prof. dr. Peter Nikken (Nederlands Jeugdinstituut)

    Prof. dr. Patti Valkenburg (Universiteit van Amsterdam)

    Remco Pijpers (Stichting Mijn Kind Online)

    Justine Pardoen (Bureau Jeugd en Media)

    Voor interviewverzoeken of vragen aan bovengenoemde mediawijsheid-experts, neem contact op met
    Maarten Spaans of
    06-41 823 800/ 020 – 3455 088

Relevante websites